«
»
X

Geklimatiseerde Veetrailers

Wij beschikken over vier geklimatiseerde veetrailers.

Het idee om een trailer te laten bouwen met geklimatiseerde laadruimten is ontstaan uit het nastreven van een aantal idealen ten gunste van de dieren.

Een technisch woordje uitleg en wat de voordelen van dit moderne systeem precies zijn, kan je in de onderstaande tekst lezen.

Het creëren van een ideaal leefklimaat (temperatuur, luchtkwaliteit,…) binnen in de laadruimte werd mogelijk gemaakt door het dwarsventilatie-systeem van firma Cuppers.

Dit systeem bestaat uit een holle rechter zijwand met voor elke laag een gatenpatroon. Via deze gaten wordt verse lucht binnen geblazen. De Luchtstroom wordt gecontroleerd en gefilterd voordat deze in de laadruimte terecht komt. De lucht wordt aan de voorkant van de trailer aangezogen. Op die manier voorkomt men besmetting bij de dieren.

In de linkerzijwand zorgen de ingebouwde ventilatoren voor de verwijdering van de vuile lucht. Zo ontstaat er een beheerste luchtstroom dwars door de laadruimte, gelijkmatig verdeeld in alle lagen over de hele lengte. In de trailer heerst er altijd een beetje overdruk zodat niet gefilterde lucht nooit in de laadruimte kan komen.

Tijdens de reis wordt de temperatuur in de laadruimte continu vergeleken met een vooraf ingestelde waarde. Wanneer de temperatuur te hoog oploopt, gaat het systeem automatisch meer ventileren. Daalt de temperatuur onder de grens dan wordt er minder geventileerd. Dit gebeurt traploos. De chauffeur kan dit proces door middel van een computer in zijn cabine volgen en indien nodig bijsturen.

Bij extreem koud of warm weer beschiktken de geklimatiseerde trailers ook nog eens over een apart airco- en verwarmingsysteem.

Met dit moderne ventilatiesysteem worden de dieren tijdens het transport gespaard van allerlei ziekten.Dit komt niet alleen door de gefilterde verse lucht maar ook doordat ze niet langer blootgesteld zijn aan invloeden van buitenaf, zoals bv slechte weersomstandigheden. Het gevolg is dat de dieren zich minder gestresseerd voelen en ook minder gewicht verliezen.

SPF-protocol:

Na elke rit worden de trailers grondig schoongemaakt en volledig ontsmet. Wij vervoeren met deze moderne trailers enkel fokzeugen, fokberen en biggen. Geen slachtvarkens, dus op slachthuizen komen we bewust niet, om het risico op besmetting te vermijden.

Qua hygiëne leggen we de lat zeer hoog. De trailers zijn ook zodanig gebouwd, dat schoonmaken makkelijk en vlot kan gebeuren. De gladde wanden zijn een groot voordeel, en elke holle ruimte kunnen we openmaken, om grondig schoon te maken.

Ook onze kledij en laarzen zijn aangepast aan onze werkmethode. De Chauffeur trekt bij elk transport een nieuwe witte overal en ontsmette laarzen aan. We streven ernaar om enkel met de laarzen op de laadramp en in de trailer te komen. Zo voorkomen we bacteriën van buiten af binnen te brengen in de trailer.

Beren transport

in 2 van de 4 geklimatiseerde trailers kunnen tot 34 aparte hokken maken. Dit is ideaal om fok-beren te vervoeren.

Ideaal voor biggen/ speenbiggen!

Ook al vriest het buiten, we kunnen de temperatuur makkelijk tot boven 20 graden binnen in de trailer krijgen! Zo zien de biggen minder af, en hebben ze een kleinere groeistilstand indien ze naar de metsstal vervoerd worden. ps: we kunnen tot 1500 speenbiggen van ongeveer 8 kg laden op 4 laadvloeren.

Drachtige zeugen

Door de kleine wielen op onze trailers, is er meer hoogte tussen de laadlagen. Hierdoor kunnen we zelf drachtige zeugen vervoeren in 3 laadlagen, zonder dat deze ergens met hun rug tegenaan zitten.

Technische Info

Let op:

Sinds 2012 worden er veel gesloten veetrailers gebouwd. Maar de meeste zijn “geventileerde” trailers in plaats van “geklimatiseerde trailers”. Die zien er bijna het zelfde uit, maar beschikken niet over een filter-, verwarmings-, en airco-systeem!

Ze hebben voor de toevoer van de lucht, net als de afvoer, gewoon ventilators in de zijwanden zitten, en bieden dus geen meerwaarde ten opzichte van een traditionele veetrailer!